av Steinar HandelandTornekrone og nagler

 

På sine gamle dager fant min far stor trøst i de bibelske løfter: "Han døde FOR meg! Han oppstod til MIN rettferdiggjørelse." Det holder for Gud hva Jesus har gjort for meg i forsoningen på korset! (2.Kor.5 og Rom. 4.) Skyldbrevet MITT ER utslettet med Jesu blod! Han gjorde det FOR meg!

 

Nylig leste jeg i en lærebok for barn om hva kristendom stod for. Det var dessverre skrevet ut fra den katolske kirkes vinkel med alle sine sakrament. Noe av det som var forklart der, syntes jeg var riktig ille, bare hør hva det står i boken: «Tomas sa han først ville tro på at Jesus hadde stått opp fra de døde, hvis han fikk berøre sårene fra naglene og sverdet som til slutt drepte han.» Sitat slutt.

 

Dette er jo ren vranglære, for det sier for det første at Jesus ble stukket i hjel, og for det andre at han ble drept med et sverd? Dette er å fortelle eventyr. For hele Skriften sier som Johannes vitnet: kap.19, 32 - 37: "Stridsmennene kom da og brøt benene på den første og på den andre som var korsfestet sammen med ham, men da de kom til Jesus og så at han allerede var død, brøt de ikke hans ben, men en av stridsmennene stakk ham i siden med et spyd, og straks kom det ut blod og vann. For dette skjedde for at Skriften skulle oppfylles: Intet ben skal brytes på ham. Og atter sier et annet skriftord: De skal se på ham som de har gjennom- borret."

Korset bakifrIngen tok livet av Jesus, han oppgav sin ånd, når han selv bestemte det, som 19, 30 sier det: "Da Jesus hadde fått edikken, sa han: "DET ER FULLBRAKT."Og han bøide sitt hode og oppgav sin ånd".

Bibelen forteller altså at Jesus allerede var dø da stridsmennene kom for å avlive de tre korsfestede på Golgata. Men for å kontrollere at Jesus virkelig alt var død etter seks timer på korset, stakk en soldat et spyd opp i ham, for å kontrollere det. Hva ble svaret? Spydet trengte så langt inn at det traff hans hjerte, og "straks kom det ut blod og vann". Det var bevis nok for soldaten: Han var død, hjertet gav ut blod og vann, for hans hjerte brast da han frivillige lot livet ofres for alle. Og derfor dannet det seg dette beviset: Jesus var allerede død! Ingen ben trengte å knuses på ham!

Hvorfor var det så viktig at dette var et bevis? Jo, for hele soningen hviler på dette at han ofret sitt hellige, uskyldige liv for skyldige syndere! Hans blod ble utgydt til en soning for våre synder! For alle, for deg og meg! Gud krevde oppgjør for alle våre synder, men ingen kunne betale! Bare Jesus alene kunne sette alt sitt inn på å kjøpe oss fri ved sitt hellige liv og blod. Dermed kan Gud godkjenne hans offer som betaling for vårt syndige liv, fordi Jesus ofret seg og døde i ditt sted og tok din syndeskyld, dom og forbannelse på seg. Vår Gud er en forsonet Gud ved hans offer på korset.

Kan du si: Han døde og oppstod FOR MEG! Da er ikke Jesu sonoffer på korset forgjeves for deg!