Hyrdane p marka"Og det skjedde i de dager...."

 

Slik begynner Lukas sin fortelling om Jesu fødsel, slik vi kan lese den i Lukasevangeliets andre kapittel.

 

Det er en verdensbegivenhet som beskrives. En hendelse uten sidestykke i menneskets historie som blir fortalt. Så viktig at hver gang vi skriver en dato, bekrefter vi denne hendelsen. Frelserens fødselsdag.

Men det skjedde noe lenge før den tid.

 

Det skjedde i evighet.

Det skjedde noe i himmelen før tid var til og menneskene var skapt. Før noen kunne påvirke Gud i hans avgjørelse. I kjærlighet til oss mennesker tok han en bestemmelse og et valg av evighetsbetydning for oss. «For i ham har han utvalgt oss før verden grunnvoll ble lagt...I kjærlighet har han forutbestemt oss til å få barnekår hos seg ved Jesus Kristus, etter sin fri viljes råd» Efes.1.3 -4.

vesle barn i krybbaSangeren beskriver det som skjedde slik: «Det var Ham svært å tenke på at verden skulle under gå, det skar ham i Hans hjerte». Dette valget førte Jesus via stallen i Betlehem til Golgata kors for vår skyld. Han som kom for å frelse oss fra våre synder.

Det skjedde i keiserens slott

Keiser Augustus, den mektige lederen av romerriket måtte gå Guds ærende. Han var nok ikke klar over det, men da tanken kom om en folketelling i det romerske imperium, var keiseren en brikke i guds frelsesplan. Han som så på seg selv som en gud, måtte tjene den levende Gud i oppfyllelsen av løftet gitt mange hundre år før, om at Jesus skulle fødes i Betlehem (Mika 5,1) «Også Josef dro fra Galilea, fra byen Nasaret, til Judea, til Davids by, som heter Betlehem......» Slik skriver Lukas. Og slik måtte det bli. Guds ord står fast i himmelen til evig tid.

Men vi møter også en annen sannhet i i det første verset i Lukas 2. En bekreftelse om at Gud er historiens Gud, som selv konger og herskere må tjene. Det gir for et Guds barn å vite at Gud har full kontroll over verdensbegivenhetene.

Det skjedde i Betlehem

«Og hun fødte sin sønn den førstefødte, svøpte ham og la ham i en krybbe..» I denne enkle setningen møter vi den viktige sannhet; Gud steg inn i vår verden og ble et menneske. Jesus fikk et legeme som oss,for å leve sitt liv for oss og siden dø i vårt sted. «Utan synd han boren er, som all synd for verdi ber. Han er både Gud og mann, alle folk han frelsa kan».

Her i stallen i Betlehem går også Jes.9.6 i oppfyllelse: «Et barn er oss født, en sønn er oss gitt....». Barnet ble født, men ikke sønnen. Han er fra evighet av. Vi kan gjerne si det slik; denne natt ble Jesus gitt til oss som frelser. Guds store «julegave». Johannes uttrykker det på denne måten i den lille bibel:»så har Gud elsket verden at han gav sin sønn den enbårne, for at hver den som tror på ham ikke skal fortapes, men ha evig liv». Det som skjedde i stallen i Betlehem den første julenatt er vitnesbyrdet om at vi er elsket av Gud. Og denne Guds kjærlighet ble uttrykt i handling, i en stall og siden på et kors. «Ved dette ble Guds kjærlighet åpenbart iblandt oss, at Gud har sendt sin enbårne sønn til verden, for at vi skulle leve ved ham» (1 Joh.4,9). Gud være takk for sin uendelige kjærlighet.

Det skjedde på markene

Ved viktige begivenheter i bibelen og frelseshistorien leser vi at englene er budbærere. De har en viktig meddelelse fra himmelen å komme med. Denne natten fikk englene gå med gledesbud til hyrder på markene: «I dag er det født dere en frelser» Og så fikk disse beskjed om hvordan de kunne finne ham, og hvor han var å finne. Og de brøt opp, og de fant ham, slik det var sagt dem.

Også i dag er Jesus å finne, ikke i en stall i Betlehem, men i bibelen. Der møter vi ham som kan gi fred,- fred med Gud. Men da er det viktig at vi går til «bibelstallen». At vi gjør som hyrdene, setter oss i «bevegelse». Åpner boken og leser. Kanskje skulle du gjøre det du som leser disse linjene. Finne fram bibelen, og i denne advent og juletid «gå på leting» etter ham som hyrdene fant. Og jeg vet en ting, Han lar seg finne av dem som søker Ham.

På denne «letingen» vil du oppdage at det skjedde noe mer. Ikke i Betlehem, men 33 år senere på en høyde utenfor Jerusalem. På Golgata der hvor Jesus fullførte det han kom for, å frelse oss mennesker. Og du vil i din leting finne at han klarte det. Og du vil høre ordene: «Det er fullført», eller som det heter i en spansk bibeloversettelse: «Det er komplett».