Av Jan Veibys 2 bilde til artikkel ved veiby

 

DEN TROENDES NASJONALDRAKT

"Dere er Guds utvalgte, hellige og elskede! Ikle dere da inderlig barmhjertighet, godhet, ydmykhet, saktmodighet og tålmodighet" Kol. 3,12.

 

Paulus formaner de troende til å leve som nye mennesker i Kristus. Til å vandre verdig det kall som vi er kalt med (Ef. 4,1). Til å leve i overensstemmelse med vår høye stilling i Kristus. Paulus formaner ved Guds miskunn. Det vil si i lys av frelsesåpenbaringen. Han minner dem først om det de er i Kristus. For så å formane dem til å bli det de er.

 

Vi må skille mellom stilling og tilstand i kristenlivet. Vår stilling i Kristus er fullkommen. Det er et tilregnet forhold. Ved troen er vi rettferdige, hellige og ulastelige for Gud. Tilstanden derimot er ufullkommen og mangelfull. For den er knyttet til vandringen. 

 

 

 

Av Jan Veiby

 

Men Gud vil at tilstanden i stadig større grad skal tilsvare stillingen.s 2 bilde til artikkel ved veiby

 

At Kristus mer og mer får vinne skikkelse i oss. Da er det frigjørende å se at formaningen ikke har stillingen som mål, men som utgangspunkt. Når vi får se hvem vi er i Kristus, og hva han har gjort for oss, skaper det en hellig lengsel etter mer å ligne ham.

Hvem vi er

Dere er Guds utvalgte.

Det var han som valgte oss. For en nåde! Ubegripelig for tanken, men sant for hjertet.

"For i ham har han utvalgt oss før verdens grunnvoll ble lagt, for at vi skulle være hellige og ulastelige for hans åsyn" (Ef. 1,4).

hellige. Vi er frigjort fra syndens fryktelige herredømme, og kommet inn under nådens vidunderlige makt. Vi er utskilt fra denne verdens ånd og vesen, og innviet til Gud. For å tjene ham og gjøre hans vilje.

og elskede. Vi er elsket av Gud med en evig kjærlighet. Gjenstand for hans trygge omsorg og bevarelse.

Vissheten om denne lykke tilskynder oss til å leve som det passer for barn av Den Høyeste Gud. Det påvirker og inspirerer oss til å la hele vårt liv bli formet av den Herre Jesus.

Paulus bruker bildet av en klesdrakt når han taler om det gamle og nye mennesket. Vi blir aldri kvitt det gamle menneske så lenge vi lever her på jorda. Men det gamle menneskets virkninger og utslag skal stadig miste sin makt. I v. 8-9 nevnes drakten til det gamle menneske: "Men nå skal dere legge av alt slikt: vrede, hissighet, ondskap, spott, skammelig snakk fra deres munn. Lyv ikke på hverandre! Dere har jo avkledd dere det gamle menneske med dets gjerninger".

Istedet skal vi ikle oss Kristus. Det vil si hans karakter og sinnelag skal komme oftere til syne i vår vandring. I Schindlers oversettelse heter det: "Ta på dere den nasjonaldrakt dere skal kjennes på". Bunaden regnes som norges nasjonaldrakt. En flott og kostbar drakt. Guds folk har også en nasjonaldrakt. En drakt som vitner om at vi hører Guds rike og himmelen til. Den viser oss

Hvordan vi er

"Ikle dere da inderlig barmhjertighet.." Barmhjertighet er det sinnelag som føler med andres nød. Det er Guds hjertelag. Og når vi ser på Ham, får vi også del i det samme.

godhet. La oss være gode og gjøre godt mot hverandre. Det er Åndens frukt i våre liv (Gal. 5,22). Det er kjærlighet i handling.

ydmykhet. Ikke en selvgjort, påtatt ydmykhet (jfr. kap. 2,18.23), men Kristi ydmykhet (Matt. 11,29). Som vil tjene og ikke herske. Som setter de andre høyere enn seg selv. Som innser sin egen svakhet, og fulle avhengighet av Herren.

saktmodighet. Dette er det sinnelag som alltid regner med Herren. Som legger sin sak i Herrens hånd og stoler på Ham. Han tar seg ikke selv til rette, men søker hjelp og råd hos Gud.

tålmodighet. Dette viser seg i utholdenhet til tross for problemer og vanskeligheter. "Vær..tålmodige i trengselen" (Rom. 12,12). Man eier mot til å tåle, og kraft til å bære motgang og lidelse.

La oss daglig vandre slik, så denne drakt blir synlig i hverdagen. Og glem ikke:

"Men over alt dette, ikle dere kjærligheten, som er fullkommenhetens sambånd" (Kol. 3,14).