Oppstandelsens tre akter
av Adolf Bjerkreim
"Fra arkivet
Spørsmål og svar Evangelisten juli 1948 og august 1949."
Med «den første oppstandelse» forstår Bibelen det samme som «oppstandelsen fra de døde.» Og oppstandelsen fra de døde» vil si at noen døde blir levende og står opp fra de andre døde som blir liggende igjen.
Etter Guds ord har denne oppstandelse tre akter.
Den første var da Kristus oppstod. Da han stod opp, lå alle de andre døde igjen, og han ble førstegrøden av de hensovede.
Den annen akt vil finne sted når Herren kommer igjen. Se 1 Tes 4,13-18. 1Kor 15,20.-23. Da oppstår alle døde i Kristus, og de andre døde blir igjen i gravene.
Gud har talt
Av Eivind Flå
Hebr 1,1-2a: «Mange ganger og på mange måter har Gud tidligere talt til fedrene gjennom profetene, men nå, i disse siste dager, har han talt til oss gjennom Sønnen.»
Gud har ikke vært taus. Han har talt. Og han har talt gjennom sitt Ord. «Han bærer alle ting ved sin krafts ord», sier Hebr 1,3.
Makrokosmos og mikrokosmos oppsto ved at Herren talte. Alt liv er resultat av at Herren har talt.
I Salme 33,9 finner du forklaringen på din tilværelse: «Han talte, og det skjedde. Han bød, og det sto der.» Dette gjelder det fysiske livet, og det gjelder det åndelige livet.
Bibelen er Guds Ord
I Det gamle testamente står det omkring 60 ganger at «Herrens ord kom». Herrens ord kom til profetene, og profetene formidlet budskapet som Herren talte til folket.
Følg sporene og hold stø kurs
Av Ivar Gjerdi
I Ordspråkene kapitel 4 står det om å holde stø kurs og å følge de rette sporene:
«Legg merke til de spor du skal følge, hold hele veien stø kurs! Vik ikke av til høyre eller venstre, hold foten borte fra det som er ondt.» v. 26-27
.
Livet gir oss mange og også smertelige erfaringer om at dette ikke alltid er like lett. Vi settes daglig på prøve. Vi konfronteres ofte med vanskelige spørsmål og avgjørelser. Vi lever i et samfunn og i en virkelighet som krever mye av oss. Vi opplever at vi ikke alltid fullt ut makter å holde stø kurs. Det stilles krav til vår ærlighet, pålitelighet, trofasthet, bibeltroskap og våre moralske og etiske holdninger.
Det skal både mot og karakter til ikke å vike fra det en innerst inne er overbevist om er det riktige. I en rekke situasjoner og forhold vil det kreve et klart ja eller nei. Men ofte, dessverre, viker en unna. Noen velger den enkleste og letteste vei, tror en, og følger med strømmen. Presset utenfra og det «flertallet» mener, avgjør ofte holdninger og handlinger. Og det er ikke alltid det lureste man kan gjøre. Det er mange som i ettertid angrer på sine valg.
Guds matematikk
av Per Sverre Bårdsen
Du stusser kanskje på overskriften. Men les videre, så forstår du hva jeg mener.
Det er nemlig slik at i NT finner vi et interessant verb som Studiebibelen oversetter med telle, regne, vurdere, tenke, kalkulere. Verbet heter på gresk LOGIZOMAI. Våre lånord, logisk og logikk stammer fra dette greske verbet.
Regnekapitlet
Begrepet er hovedsakelig brukt av Paulus. I hele NT dukker det opp 40 ganger, av disse 34 hos Paulus. Av disse 34 finner vi 20 i Romerbrevet, og 11 i ett og samme kapittel, nemlig Rom. 4. Dette kapitlet har jeg for min egen del kalt regnekapitlet, fordi i dette kapitlet lærer vi hvordan Gud regner når det gjelder vår frelse. Jesaja 55,8 lærer oss at Guds tanker er ikke våre tanker. Derfor må vi til Guds åpenbarte ord for å lære hvordan Gud tenker/regner.
LOVSANG OM NATTEN
Av Sigmund Måge
Men ved midnattstid holdt Paulus og Silas bønn og sang lovsanger til Gud, og fangene hørte på dem. (Ap.gj. 16,25)
Det må ha vært en underlig natt i Filippi fengsel, der Paulus og Silas satt fastlenket i det innerste fangehull. De var på forhånd mishandlet med slag og hudstryking. Under slike forhold kunne vi tro at nå syntes de veldig synd på seg selv. Det leser vi ingen ting om. Derimot leser vi at de holdt bønn- og lovsangsmøte. De må ha både bedt og sunget høyt. For de andre fangene hørte på dem.
Så skapte Gud et jordskjelv, hvor dørene ble åpnet og alles lenker falt av. Men tror du fangene benyttet anledningen til å flykte? Nei,"vi er her alle," kunne Paulus meddele fangevokteren.
Det må ha vært en slik mektig atmosfære at ingen av fangene kjente trang til å rømme.